Hos Vindrose Rejser bestemmer du selv, hvordan du ønsker at betale din rejse. Du kan vælge at betale med kreditkort som VISA, VISA/Dankort, eDankort, Visa Electron, Diners Club, American Express, JCB, Mastercard, Maestro og MobilePay. Du kan også betale via bankoverførsel.

Sikker online betaling

               

Når du køber hos os online eller betaler via vores faktura, bruger vi betalingsmodulet Bambora/ePay

Betalingsmodulet Bambora/ePay er certificeret af NETS og overholder alle deres sikkerhedskrav.

Sådan foregår online-betalingen

  1. Ved køb af ophold eller bestilling af pakkerejser skal du først acceptere handelsbetingelserne.
  2. Når du bestiller en rejse hos os, får du tilsendt en faktura.
    • Har du kun bestilt ophold betales rejsen direkte på hjemmesiden, og umiddelbart efter køb modtager du en faktura.
    • Bestiller du en pakkerejse tilsender vi en faktura efter bekræftelse af rejsen og prisen, hvorpå der fremgår link til vores online-betaling hos ePay.
  3. I begge tilfælde vil du blive sendt videre til betalingssiden, som er en sikker side.
  4. Efter betaling vil du få vist en kvittering for transaktionen. Det er vigtigt, at du gemmer informationerne fra den – du kan eventuelt printe den ud.

Når du betaler online, sker det via en sikker linje (128 bit SSL krypteret), der overholder alle gældende regler for online-betaling og er certificeret af DIBS (Dansk Internet Betalings System) og NETS. Du er altid sikret mod misbrug, når du betaler med betalingskort, for du har mulighed for at afvise en betaling, når du benytter din betalingsoversigt. Du har ingen selvrisiko i tilfælde af, at dit kort bliver misbrugt i en internetbutik, der benytter SSL-kryptering i sit betalingssystem, og dermed er du bedre sikret end i den fysiske verden, hvor du har en selvrisiko på 1.200 kr., hvis dit dankort bliver misbrugt ved brug af pinkoden. Data, du sender i forbindelse med køb betalt med kreditkort, er krypterede (SSL), og det er derfor kun NETS, der kan læse dem. Beløbet for ordren bliver trukket umiddelbart efter, at betalingen er gennemført. Der kan aldrig trækkes et større beløb, end det du har godkendt ved købet.

Kreditkortgebyrer og udenlandske kreditkort

Der er ingen betalingsgebyrer med dansk udstedt kreditkort. Dog kan der forekomme gebyrer ved betaling via firmakreditkort udstedt i Danmark.

Er kortet udstedt i udlandet, opfordrer vi dig til at tjekke gebyrstørrelsen.

Vores bankoplysninger:

  • Sydbank:
    • Reg. nr.: 8075
    • Kontonr.: 0001577117
    • IBAN: DK5080750001577117
    • SWIFT: SYBKDK22

Betalingsfrist: Vær opmærksom på, at registrering af indbetaling via netbank/bankoverførsler kan tage nogle dage. Husk at anføre fakturanummer, kundenummer eller bookingnummer.

Bestilling af rejsen

Ved bestilling via vores hjemmeside skal du være opmærksom på, at bestillingen først gælder, når du har modtaget en bekræftelse fra os, ligesom handlen først er bindende for begge parter, når du som køber har læst og accepteret bestemmelserne, og det fulde fakturabeløb er betalt.

Når du bestiller en rejse, er det vigtigt, at du oplyser dit fulde navn. Hvis fly er inkluderet i rejsen skal du også oplyse de andre rejsedeltageres fulde navn. Navneoplysningerne skal stemme overens med de oplysninger, der står i den enkeltes pas. Det er den rejsendes ansvar, at oplysningerne er korrekte. Du kan blive nægtet boarding på fly, hvis navnet på billetten ikke stemmer overens med navnet i passet.

Nedenstående betingelser er udarbejdet i overensstemmelse med ”Lov om pakkerejser”, som gælder for rejser bestående af f.eks. flytransport og indkvartering, altså en pakkerejse. Betingelserne er udarbejdet af Danmarks Rejsebureau Forening, som Vindrose Rejser er medlem af.

Vindrose Rejser har tegnet udvidet ansvarsforsikring igennem Gouda forsikring og stillet garanti i Rejsegarantifonden (nr. 2864).

Hvad er en pakkerejse?

En pakkerejse forstårs som en kombination af mindst to af følgende elementer, som er udbudt af og købt som en samlet pakke gennem Vindrose Rejser:

  • Transport f.eks. flyrejse.
  • Indkvartering.
  • Anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport (skal udgøre en væsentlig del af pakkerejsen).

Vindrose Rejser har ansvaret for at gennemføre rejsen i overensstemmelse med aftalen ”Lov om Pakkerejser”.

Reservation/aftalens indgåelse

Kontraktforholdet mellem dig som kunde og Vindrose Rejser opstår, og er bindende ved din mundtlige eller skriftlige accept af et tilbud, hvorefter bekræftelse fremsendes. Dog kan en rejse, som ikke bestilles via www.vindroserejser.dk oftest først bekræftes, efter at der er indbetalt depositum og/eller fuldt beløb, og når alle rejsens elementer er bestilt og bekræftet hos Vindrose Rejsers leverandører og du har modtaget en skriftlig bekræftelse.

Ved bestilling af en rejse via www.vindroserejser.dk bekræftes bestillingen på skærmen og pr. e-mail. Bekræftelse af rejsen finder først sted når vi sender en endelig bekræftelse af prisen og rejsens elementer, og har fået accept af dette fra dig. Du hæfter for det reserverede ved din accept af bestillingen af rejsen. Endvidere har du dermed også godkendt vores handelsbetingelser, som også skal accepteres ved bestillingen af rejsen online.

Hvis du konstaterer, at der er et misforhold mellem det bestilte og det bekræftede, skal du omgående rette henvendelse til Vindrose Rejser for eventuelle rettelser, såfremt dette er muligt.

De i bestillingsforløbet angivne informationer anses som en del af aftalen, og de deri givne oplysninger er bindende for Vindrose Rejser, medmindre ændringer er meddelt dig skriftligt ved bestilling af rejsen, eller hvis der kan forevises dokumentation for, at de angivne oplysninger i bekræftelsen ikke er gyldige (eksempelvis tekniske fejl, der har medført fejlagtig prissætning m.m.).

Den angivne vurdering af hotel/villa/lejlighed er Vindrose Rejsers subjektive vurdering, og den behøver ikke nødvendigvis at være i overensstemmelse med andre portalers vurdering. Den angivne klassifikation af hvert overnatningssted er hotellets/villaens/lejlighedens officielle kategori, og denne har Vindrose Rejser ingen indflydelse på.

Reservation af en rejse kan ske ved skriftlig eller telefonisk henvendelse til rejsebureauet samt online booking. Tilmeldingen, og dermed oplysningerne og vilkårene i prislisten på hjemmesiden, er bindende for rejsebureauet og kunden, når depositum er rettidigt betalt og/eller hele rejsens pris er betalt.

Ved for sen indbetaling forudsættes kunden at have accepteret de på deltagerbeviset samt i prislisten på internettet anførte vilkår for rejsen. Rejsearrangøren skal inden rejsens påbegyndelse gøre opmærksom på muligheden for at tegne en rejseforsikring, der dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, den offentlige sygesikring ikke dækker.

Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen på eget initiativ forevise en erklæring fra deres forældre om, at de har tilladelse til rejsen. Den person, der står som nummer 1 på rejsen og/eller den person, hvortil billetten sendes pr. post eller e-mail, betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra os angående rejsen, vil ske til denne person. Bestiller en person flere pakkerejser, betragtes samme person som ejer af samtlige pakkerejser.

Rejsegarantifonden

Vindrose Rejser er tilsluttet Rejsegarantifonden (nr. 111), som sikrer dig økonomisk ved køb af pakkerejser, f.eks. i tilfælde af konkurs. Du er altid beskyttet af vores rejsegaranti, når du bestiller en pakkerejse (hvor der indgår mindst to ydelser f.eks. fly og hotel) hos Vindrose Rejser – uanset hvor du rejser fra.

I overensstemmelse med dansk lov (pakkerejseloven) skal rejsebureauer, der sælger rejser med to eller flere ydelser stille en rejsegaranti. Vindrose Rejser er medlem af Rejsegarantifonden, som varetager denne opgave.

Du er derfor som kunde hos Vindrose Rejser dækket af rejsegarantien, ligesom vi er forpligtet til at følge pakkerejseloven, når du bestiller en pakkerejse.

Information om Rejsegarantifonden: Læs om rejsegaranti i Danmark

Virksomheder, der markedsfører og sælger pakkerejser, f.eks. fly og ophold på samme faktura, er forpligtede til at stille en sikkerhed overfor alle kundeindbetalinger. Denne forpligtelse har en virksomhed, der kun sælger enten flyrejse eller ophold, ikke. Det betyder f.eks. at luftfartsselskaber eller virksomheder, der blot varetager indkvartering ikke stiller denne sikkerhed i forbindelse med en reservation.

Danmarks Rejsebureau Forening

Vindrose Rejser er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening.

Danmarks Rejsebureau Forening er brancheforening for danske rejsebureauer. Som medlem af organisationen deltager Vindrose Rejser aktivt i en bæredygtig og etisk funderet udvikling af den danske rejsebranche. Ligeledes varetager Danmarks Rejsebureauforening medlemmernes politiske og økonomiske interesser i samfundet.

Læs mere her

Udvidet ansvarsforsikring igennem Gouda

Vindrose Rejser har tegnet udvidet ansvarsforsikring, der dækker alle pakkerejse gæster, som rejser med Vindrose Rejser.

Rejsens pris

Rejsens pris omfatter samtlige i bestillingen eller aftalens nævnte ydelser og alle kendte skatter (dog aldrig turistskat), afgifter, bidrag, gebyrer mv., som angives ved bestilling samt bidrag til Rejsegarantifonden. Derudover gør vi også opmærksom på eventuelle tillæg og gebyrer som skal betales på indkvarteringsstedet.

Hvis fly er valgt som transport, er prisen omfattet af flytransport til lufthavn (dog ikke transfer fra lufthavn til hotel), lufthavnsafgifter, passagerafgift, indkvartering i valgt værelse på hotel eller ferielejlighed samt evt. forplejning i henhold til ”prisen inkluderer”, som oplyses sammen med bestilling. Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre andet er anført, ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv.

Tilkøb af eventuel billeje, bagage m.v. vil også fremgå af rejsebeviset. Der henvises til priser på vores hjemmeside med hensyn til eventuelle børne- og opredningsrabatter (disse oplyses dog oftest som en samlet pakkepris, hvorfor det ikke altid er muligt at se den specifikke rabat til børn og ekstra opredninger).

Der optræder dog lokale skatter og afgifter eller tillæg/tilkøb, som ikke kan opkræves på forhånd. f.eks. turistskatter. Hvis intet andet er anført, er rejsens pris baseret på indkvartering i delt dobbeltværelse. Enkeltrejsende vil generelt blive opkrævet tillæg for enkeltværelse/dobbeltværelse.

Særlige ønsker til rejsen eller opholdet skal, for at have gyldighed, fremgå af aftalen/bekræftelsen eller på anden måde kunne skriftligt dokumenteres (f.eks. mailkorrespondance). Dog kan ønsker aldrig garanteres fra hverken opholdsstedet, flyselskabet, Vindrose Rejser eller andre leverandører.

Betaling

Såfremt der ved betaling af rejsen ikke er mulighed for andet end at vælge det totale beløb, så er dette fordi, at ingen af rejsens dele er refunderbare, og kan hverken ændres eller afbestilles.

Såfremt at depositum kan vælges som en mulighed i forbindelse med betalingen, så udgør dette ca. 30-40% af rejsens pris samt evt. tilkøbt afbestillingsforsikring og skal betales samtidig med rejsens bestilling. Depositum tilbagebetales ikke ved eventuel afbestilling, hvorfor vi anbefaler alle rejsende at være dækket af en sygeafbestillingsforsikring, såfremt aflysningen sker grundet sygdom (venligst læs afsnittet om afbestilling længere nede grundigt igennem).

Betaling af restbeløbet for rejser skal være rejsebureauet i hænde senest 40 dage før afrejsedag (eller som anført på din bestilling). Ved reservation inden for 40 dage før afrejsedag skal hele rejsens pris betales til rejsebureauet samtidig med bestilling af rejsen. Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har rejsebureauet ret til at annullere rejsen uden varsel. Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter og valutakurser.

Det aftalte depositum skal indbetales ved bestillingen. Bestiller du på hjemmesiden, www.vindroserejser.dk, så kan du ikke fuldføre en bestilling, før vi har bekræftet prisen og rejsens elementer, samt modtaget betaling af tilsendte faktura enten via bank eller kortbetaling.

Bestiller du ud fra et skræddersyet tilbud, så kan der ikke bekræftes pris og plads før end at depositum eller det fulde beløb er modtaget og alle rejsens dele er bekræftet fra de forskellige leverandører. Er depositum ikke indbetalt den aftalte dato, bortfalder aftalen.

Der tillægges automatisk et gebyr for print- og billetforsendelse, såfremt billetten ønskes tilsendt med posten (min. 250 kr.). Ønskes billetten og andre rejsedokumenter tilsendt på e-mail spares gebyret.

Ændring af indbetalingsform: Der er ingen fortrydelsesret på indbetalingsformen. Når vi har modtaget indbetaling, kan den ikke ændres til anden betalingsform.

Indkvartering

Værelserne eller ferielejligheden kan forventes at være til rådighed senest kl. 17.00 på ankomstdagen, men er oftest klar tidligere. Man bedes forlade værelset eller lejligheden inden kl. 10.00 på afrejsedagen, hvis ikke andet står nævnt. I yderst sjældne tilfælde er værelserne dog først klar omkring aftenstid. På hoteller/villaer/ferielejligheder kan der forekomme uensartede værelser, hvilket ikke berettiger til refusion.

Ved overbooking eller uforudsete problemer i forbindelse med indkvarteringen kan Vindrose Rejser flytte gæster til andre hoteller/lejligheder med samme standard eller bedre uden form for yderligere kompensation.

Forplejning

Såfremt det af ”prisen inkluderer” ved bestillingen fremgår, at opholdet inkluderer hel eller delvis pension, betyder det følgende:

  • Helpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med frokost på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Halvpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Morgenmad: Starter med morgenmad på opholdets anden dag, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Kun værelse: Måltider er enten ikke mulige på indkvarteringsstedet eller ikke inkluderet i prisen.

Rengøring og slutrengøring i ferielejligheder

I ferielejligheder kan det ikke forventes, at der er daglig rengøring (samt skift af håndklæder, sengelinned m.m.). Det være sig oftest hver 3. eller 4. dag, men det afhænger af det enkelte sted, som vil fremgå af beskrivelsen på hjemmesiden. Der kan oftest bestilles og betales for ekstra rengøring og skift af håndklæder/sengelinned under opholdet ved henvendelse i receptionen.

Slutrengøring i ferielejligheder vil i flere tilfælde være obligatorisk og skal betales direkte på stedet. Dette vil fremgå i beskrivelsen på hjemmesiden, og er dermed et ekstra tillæg, som enten fremgår på bookingbekræftelsen eller som betales direkte på stedet. Kontakt Vindrose Rejser inden din bestilling, hvis du har spørgsmål til rengøring under ferien.

Prisændringer efter aftalens indgåelse

Vindrose Rejser har efter aftalens indgåelse kun ret til at forhøje prisen på grund af ændringer i:

  • Transportomkostninger, herunder brændstofpriser. Skatter, afgifter eller gebyrer for visse tjenesteydelser, så som lufthavns-, havne-, landings- eller startafgifter.
  • Valutakurser, der er anvendt ved beregning af prisen for den pågældende pakkerejse. Dette kræver, at Vindrose Rejser hurtigst muligt underretter dig herom, og at aftalen om køb af pakkerejsen udtrykkeligt åbner mulighed for efterfølgende prisændringer i både op- og nedadgående retning.
  • En prisforhøjelse skal varsles hurtigst muligt og senest 20 dage før afrejse og må ikke overstige 10% af rejsens markedsførte værdi. Overholdes disse betingelser ikke, kan du omkostningsfrit afbestille rejsen. Det er dog en betingelse, at din afbestilling af rejsen meddeles Vindrose Rejser umiddelbart efter, at du er blevet informeret om prisforhøjelsen.
  • Sker der prisændringer i nedadgående retning i ovennævnte forhold inden for 20 dage før afrejsen, kan du ikke kræve prisnedsættelse, medmindre der er tale om indenlandske skatter eller afgifter, der fjernes eller nedsættes, så besparelsen overstiger 100 kr. pr. person.

Afbestillingsregler

Følgende regler gælder for afbestilling, dog ikke såfremt afbestillingsforsikring er tegnet jf. reglerne nedenfor. Alle afbestillinger skal meddeles skriftligt til mail@vindroserejser.dk fra den mail, som der er blevet bestilt med og sendt bookingbekræftelse til. Først når du har modtaget et skriftligt svar fra Vindrose Rejser, er din afbestilling bekræftet.

  • Ved afbestilling efter indbetaling af depositum er hele depositummet tabt.
  • Ved afbestilling efter indbetaling af rejsens samlede pris er hele rejsens pris tabt.
  • Overdragelse af en pakkerejse til andre kan som udgangspunkt ikke finde sted. Rejsen skal afbestilles, og derefter skal en ny reservation foretages til en anden deltager. Flybilletter kan aldrig ændres, annulleres eller refunderes.

Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger m.v.

Forekommer der indenfor et tidsrum af 14 dage før rejsens påbegyndelse krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller lignende, kan rejsen afbestilles vederlagsfrit. Det er dog en betingelse, at offentlige, danske myndigheder (Udenrigsministeriet, Sundhedsstyrelsen) direkte fraråder rejser til det specifikke område. Den vederlagsfrie afbestillingsret gælder dog ikke, hvis du ved aftalens indgåelse kendte den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.

Hvis du besøger flere destinationer, har du kun ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der omfatter det område, der bliver frarådet at rejse til. Hvis dette er den væsentligste del af rejsen, kan rejsen dog afbestilles vederlagsfrit.

Afbestilling i tilfælde af sygdom

Det anbefales at tegne en afbestillingsforsikring i tilfælde af akut sygdom (skal ske ved bestilling af rejsen). Vindrose Rejser samarbejder og optræder som formidler af rejseforsikringer fra Gouda Rejseforsikring. Dette betyder, at det altid vil være forsikringsbetingelserne fra Gouda, der bestemmer omfanget af dækningen.

Afbestillings- og rejseforsikring

Du er generelt selv ansvarlig for at afholde omkostninger ved sygdom, hospitalsindlæggelse mv. undervejs, medmindre Vindrose Rejser kan gøres ansvarlig. Vi anbefaler derfor, at du køber en afbestillings- og/eller rejseforsikring. Vindrose Rejser samarbejder og optræder som formidler af rejseforsikringer fra Gouda Rejseforsikring, hvilket betyder, at det altid vil være forsikringsbetingelserne fra Gouda, der bestemmer omfanget af dækningen. Kontakt Vindrose Rejser for at høre nærmere.

Derfor skal du bestille afbestillingsforsikring

  • Du undgår økonomisk tab ved en afbestilling af rejsen.
  • Forsikringen dækker akut sygdom op til afrejsen.
  • Du får en erstatningsbil ved kaskoskade på egen bil op til afrejse.
  • Forsikringen dækker ved f.eks. skilsmisse, opsigelse af fuldtidsjob og hvis din bolig bliver udsat for indbrud eller brand.
  • Hvis rejsen har et særligt formål (f.eks. golfrejse), dækker forsikringen, hvis den planlagte aktivitet ikke kan udføres pga. sygdom eller uheld.

Vindrose Rejser anbefaler vi altid, at man som rejsende er tilstrækkelig dækket både før og under ferien. Der findes mange muligheder for sygeafbestillingsforsikring (før afrejsen) og rejseforsikring (under rejsen).

Hos Vindrose Rejser har vi valgt at samarbejde med et af de mest anerkendte selskaber indenfor rejseforsikringer, nemlig Gouda Rejseforsikring. De er specialiseret i netop denne niche. Derfor kan du som rejsende føle dig tryg før og under ferien, hvis du har tegnet rejseforsikringer via Gouda, der er en del af Gjensidige.

Er du i tvivl om, hvilken rejseforsikring, der passer bedst til dig og dine behov, så få et overblik her: Læs mere hos Gouda Rejseforsikring og afbestillingsforsikring

Ændringer/aflysninger før afrejse

Hvis Vindrose Rejser inden afrejsen aflyser rejsen, vil du hurtigst muligt modtage besked. Det samme gælder, hvis det inden afrejsen viser sig, at Vindrose Rejser ikke vil kunne gennemføre rejsen som aftalt, eksempelvis ved ikke at kunne levere de aftalte ydelser, eller at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt. Dette gælder dog ikke for ændringer eller uregelmæssigheder, som må anses at være af mindre væsentlig karakter.

Samtidig med beskeden om ændringen eller aflysningen skal Vindrose Rejser give dig information om dine rettigheder samt om til hvem og inden for hvilken frist, du kan reklamere, og hvordan du i øvrigt skal forholde dig. Hvis ændringen medfører, at rejsens økonomiske værdi bliver ringere, har du ret til at modtage nedslag i prisen.

Væsentlige ændringer/aflysning før afrejsen

Er ændringerne i aftalen af væsentlig karakter for dig og uden at ændringerne skyldes dine forhold kan du:

  • Hæve aftalen og få tilbagebetalt samtlige beløb, der er indbetalt i henhold til aftalen eller deltage i en anden pakkerejse efter eget valg, hvis Vindrose Rejser uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette.
  • Du skal umiddelbart efter at have modtaget besked om ændringen meddele Vindrose Rejser din beslutning. Hvis du vælger at deltage i en pakkerejse af højere værdi, skal du betale prisforskellen. Har pakkerejsen en ringere værdi end den oprindeligt bestilte, skal Vindrose Rejser tilbagebetale prisforskellen.

Ansvar og ansvarsfrihed for Vindrose Rejser ved ændringer

I tilfælde af at du direkte lider tab på grund af en ændring/annullering foretaget af Vindrose Rejser, har du krav på erstatning i overensstemmelse med ovennævnte, medmindre ændringen/aflysningen skyldes:

  • Manglende tilslutning/belægningsprocent på rejsen. Nødvendigt antal oplyses ved bestillingen. At Vindrose Rejser har meddelt dig dette senest 14 dage før afrejsedagen. Egne forhold hos dig.
  • En for pakkerejsen uvedkommende tredjemand. Udefrakommende omstændigheder, og at Vindrose Rejser eller nogen, som Vindrose Rejser er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset disse forhold ved aftalens indgåelse.

Ændringer, misligholdelse efter afrejse

Hvis du oplever en mangel på din rejse, har du pligt til hurtigst muligt at informere Vindrose Rejser herom, så vi har mulighed for at rette op på den. Undlader du dette, vil det normalt medføre, at du mister retten til senere erstatningskrav. Hvis manglen opdages uden for kontorets åbningstid, så skal du omgående sende en mail til Vindrose Rejser. Det er desuden meget vigtigt, at du inden kontakten til Vindrose Rejser også kontakter kundeservice og/eller receptionen hos den pågældende leverandør (kan være flyselskab, Ofran ved billeje og hotellet).

Der foreligger en mangel ved rejsen, hvis du ikke modtager de ydelser/særlige aftaler, som er bekræftet af Vindrose Rejser, eller at det kan dokumenteres, at ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte.

Erstatning for personskade og for skade på bagage er begrænset i overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner. For flytransport henvises til afsnittet om luftfartsselskabets ansvar. Alle ankomsttider, der er angivet på hjemmesiden, på rejsebeviset m.v., skal betragtes som forventede.

Rejsebureauet kan ikke gøres ansvarlig for tab, som skyldes mindre afvigelser i forhold til de oplyste ankomsttider. Rejsebureauet yder ingen erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand eller varme. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder.

Endelig fraskriver rejsebureauet sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer. Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. Rejsebureauet kan ikke gøres ansvarlig for private værdigenstande, som bortkommer under rejsen.

Afhjælpning

Når Vindrose Rejser tilbyder at afhjælpe manglen, og det sker indenfor rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for dig, kan du ikke kræve afslag eller hæve aftalen. Sker afhjælpning ikke som nævnt ovenfor, eller kan afhjælpning ikke kræves, fordi afhjælpningen vil påføre Vindrose Rejser uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe, kan du kræve et forholdsmæssigt, passende afslag i rejsens pris.

Har manglen medført væsentlig ulempe for dig, kan der eventuelt tilkomme en godtgørelse, medmindre manglen skyldes forhold, der gør Vindrose Rejser ansvarsfri i medfør af Lov om Pakkerejser.

Ansvar – Vindrose Rejser

Vindrose Rejsers ansvar er begrænset til de erstatningsbeløb, som vores underleverandører begrænser deres ansvar til i henhold til følgende internationale konventioner:

  • Ved søtransport Athen konventionen med tillægsprotokol.
  • Ved togtransport COTIF/CIV konventionen om international jernbanebefordring.
  • Ved flytransport Montréal og Warszawa konventionerne og EU Forordning 889/2002, der begrænser flyselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af død eller tilskadekomst, bortkomst eller beskadigelse af bagage samt i tilfælde af forsinkelse.

Flyselskabets og dermed Vindrose Rejsers erstatningsansvar for bortkommet, beskadiget eller forsinket bagage er begrænset til 1131 SDR. Vindrose Rejser optræder som agent for det/de i rejsen involverede transportselskaber, der alene er ansvarlige for den korrekte gennemførelse af den transport de har bekræftet, og for den bagage de har medtaget. Vindrose Rejser påtager sig intet ansvar for ændringer, forsinkelser osv., der er en følge af aftalebrud, strejker, vejrlig eller forhold, som Vindrose Rejser er uden indflydelse på.

Ansvar/pligter m.m. – kunden

Møder den rejsende ikke rettidigt op i lufthavnen, mister den rejsende retten til flyrejse og må selv foretage transport for egen regning (læs mere om seneste mulighed for check-in via flyselskabets hjemmeside). Rejsebureauet er ligeledes uden ansvar for, om rejsende, som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt check in. Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- eller bustransport.

Det bemærkes, at gravide ikke må være passagerer i et fly, når de er i 8. eller 9. måned. Kaptajnen kan afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter hans skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for medpassagerer. Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af rejsen, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.

Hvis du udebliver uden at have afbestilt rejsen, og/eller indfinder du dig ikke på angivet tid og sted for ud- eller hjemrejsen eller ikke kan tiltræde rejsen grundet manglende rejsedokumenter, som fx gyldigt pas eller visering, har Vindrose Rejser ret til at beregne sig den totale pris for pakkerejsen. Sker dette, kan der ikke senere kræves godtgørelse for ubenyttede ydelser.

Pas, visum, vaccinationer med videre

Den rejsende har selv ansvaret for at have gyldigt pas, visum og eventuelle vaccinationer, og Vindrose Rejser tager ikke ansvar for manglende, ukorrekte eller mangelfulde oplysninger opgivet af den rejsende. Oplysninger fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade/konsulat, Udenrigsministeriet og hos Seruminstituttet.

Den rejsende skal være i besiddelse af et gyldigt pas med minimum seks måneders gyldighed (ved rejsens afslutning). Herudover er det også den rejsendes eget ansvar at have de nødvendige dokumenter, hvilket også omfatter visum og bevis for påkrævede vaccinationer (gælder særligt rejser uden for EU).

Rejsende med udenlandsk statsborgerskab og danskere med fremmedpas skal kontakte den respektive ambassade/konsulat og/eller Seruminstituttet inden bestilling af rejsen hos Vindrose Rejser.

Eventuelle udgifter til pas, visum og vaccinationer er uden for Vindrose Rejsers ansvar.

Medicinattest

Bruger du medicin, der indeholder stærkt euforiserende stoffer, bør du spørge apoteket eller din egen læge til råds om en medicinattest til rejsebrug. Vindrose Rejser kan ikke gøres ansvarlig for eventuelle følger af en manglende medicinattest.

Som kunde er du forpligtet til:

At sørge for, at Vindrose Rejser altid får det/de korrekte navn/navne på alle deltagere på bestillingen.

Omgående at kontrollere rigtigheden af tilsendte/modtagne rejsedokumenter. At give Vindrose Rejser besked om evt. handicap eller allergener INDEN rejsen bestilles – dette er for at du som kunde kan blive vejledt korrekt inden at rejsen bestilles og dermed at minimere risikoen for, at du foretager et fejlkøb.

Vindrose Rejser er forpligtet til:

At holde dig løbende orienteret om afrejsetider (kan løbende ændre sig hos flyselskaberne), såfremt flyselskabet ikke kontakter dig direkte for eventuelle tidsændringer m.m.

At følge de anvisninger, som Vindrose Rejser har udstukket for rejsen.

Fælleshæftelse over for kunden

Du kan rette krav på grund af mangler ved pakkerejsen mod enten leverandøren eller Vindrose Rejser, der hæfter solidarisk herfor.

Reklamationer

Eventuelle reklamationer under rejsen skal fremsættes over for leverandøren af ydelsen umiddelbart efter konstateringen af en fejl/mangel – helst på skrift med kvittering for modtagelse – f.eks. i hotellets døgnrapport. Hvis ikke det giver et tilfredsstillende resultat, skal Vindrose Rejser kontaktes hurtigst muligt på telefonnummer 33 13 52 23 og/eller e-mail mail@vindroserejser.dk. Manglende reklamation vil normalt medføre tab af retten til senere erstatning.

Eventuelle krav mod Vindrose Rejser skal umiddelbart efter rejsens afslutning fremsættes over for Vindrose Rejser. Krav der fremsættes senere end 3 måneder efter, at manglen blev konstateret, anses ikke for at være fremsat indenfor rimelig tid og kan derfor ikke behandles. Kan enighed om et erstatningskrav og/eller -beløb ikke opnås ved klage til Vindrose Rejser, kan du indbringe klagen for:

Vindrose Rejser er, som følge af medlemskab af Danmarks Rejsebureau Forening, forpligtet til at opfylde kendelser fra Pakkerejseankenævnet, medmindre foreningens bestyrelse giver dispensation fra dette krav, fordi kendelsen ønskes indbragt for en dansk domstol, jf. forenings vedtægter.

Klager over flyforsinkelser eller afvisning ved ombordstigning ”Denied Boarding” med henvisning til EU Forordning 261/2004 – Flypassagerers Rettigheder – som kan læses på dansk på www.trafikstyrelsen.dk – Civil Luftfart – Flypassagerer – Passagerrettigheder. Vindrose Rejser er som rejsebureau ikke omfattet af/underlagt EU Forordning 261/2004, som udelukkende omhandler forhold mellem den rejsende og flyselskabet, som alene har ansvaret for den korrekte gennemførelse af den flytransport, de har bekræftet, samt for den bagage, de har accepteret at medtage.

Flybilletter

Mange flybilletter er i dag underlagt specielle vilkår og restriktioner, som du skal være opmærksom på, da de som hovedregel hverken kan ændres, annulleres eller refunderes. Kombinerer du selv billetter eller reservationer til en sammenhængende rejse, og opstår der forsinkelser undervejs, bærer du selv risikoen, såfremt du ikke når din næste forbindelse. Køber du derimod en samlet flyreservation fra afrejse til slutdestinationen hos Vindrose Rejser, og her kan der kan godt være flyskifte undervejs, er du bedre sikret i tilfælde af forsinkelser, da de involverede flyselskaber herved påtager sig forpligtelsen for den samlede transportydelse.

Du skal være opmærksom på, at du i henhold til flyselskabets standardvilkår er forpligtet til at benytte samtlige flystrækninger i den rækkefølge, der fremgår af din billet og rejseplan. I modsat fald kan du risikere at miste retten til at gøre brug af enkelte strækninger i din billet.

Hvis du undlader at gøre brug af din udrejse, mister du retten til at bruge hjemrejsebilletten. Hvis du undlader at anvende en strækning af billetten, vil du ligeledes miste retten til at bruge efterfølgende strækninger.

Vindrose Rejser henter vores oplysninger direkte fra flyselskabernes reservationssystemer. Vindrose Rejser kan ikke gøres ansvarlig, hvis en flyreservation ikke kan gennemføres grundet tekniske problemer.

Vindrose Rejser viser i mange sammenhænge beskeden ”direkte” i forbindelse med en flyforbindelse. Dette kan defineres som værende enten en non-stop flyvning, eller som en flyvning med et gennemgående rutenummer, men med et stop undervejs.

Flyselskabers ansvar

Transport med fly er undergivet bestemmelserne i Warszawa-konventionen af 1929 med senere ændringer og tilføjelser. Ved passagerbefordring, udført af dansk luftfartsselskab, er ansvaret for personskade begrænset til den i luftfartsloven fastsatte ansvarsgrænse. Denne udgør for tiden ca. kr. 800.000 pr. passager og ca. kr. 150 pr. kg indskrevet rejsegods.

Ved mistet eller beskadiget bagage under flytransporten, skal der straks reklameres over for luftfartsselskabets repræsentant. Reklamationer skal afgives skriftligt og inden 7 dage fra modtagelsen af beskadiget rejsegods. Ved bortkomst eller forsinkelse gælder 21 dage.

Enkelte flyselskaber, og dermed ligeså rejsebureauet, har ikke noget erstatningsansvar overfor ødelagt/bortkommen bagage. Derfor opfordrer vi til, at der tegnes separat bagageforsikring.

Navne i flybilletter

Det er vigtigt, at Vindrose Rejser får det/de korrekte navn/navne på alle rejsende. Navnene skal være i overensstemmelse med det/de gyldige pas. Kunstnernavne, kaldenavne med videre må ikke anvendes i flybilletter, da det kan føre til afvisning ved check-in til flyet. Vindrose Rejser påtager sig intet ansvar for de følger af ukorrekte oplysninger, som bureauet ikke har haft mulighed for at have kendskab til kan medføre. Kontroller altid straks navnene på billetterne, så snart du har modtaget disse. Er der et navn, som er stavet forkert i forbindelse med din bestilling, så kan du risikere, at det enten betyder et navneændringsgebyr (fra kr. 1.000-1500,- pr. navn alt efter flyselskab) eller at du skal købe en helt ny flybillet for egen regning. Dette er reglerne hos udstedelseskontoret og flyselskaberne, som Vindrose Rejser følger, og Vindrose Rejser forbeholder sig også til at opkræve et ændringsgebyr på kr. 500 pr. person.

Flyplaner og rejseplaner

Disse er ofte udarbejdet lang tid før afrejsetidspunktet, og flyselskaberne kan foretage ændringer også efter, at billetten er reserveret/udstedt. Sker der ændringer inden afrejse, men efter at billetten er udstedt/udleveret/fremsendt, kontakter Vindrose Rejser eller flyselskabet dig pr. e-mail eller telefon for at informere om ændringerne.

Afviger rejsetider i de udleverede/fremsendte billetter fra den oprindelige bekræftelse, skal du omgående kontakte Vindrose Rejser, så eventuelle fejl kan behandles og rettes straks. Vi anbefaler, at du løbende kontrollerer dine flyreservationer på www.checkmytrip.com.

Skatter og afgifter

En del skatter og afgifter skal opkræves inden afrejsen. Der er imidlertid en del lufthavns- og andre turistmæssige skatter/afgifter, der skal betales kontant ved afrejsen eller på stedet, og som derfor ikke kan opkræves inden udrejsen.

Normalt vil sådanne skatter/afgifter være oplyst i rejsedokumenterne, men de enkelte lande er imidlertid suveræne til uden eller med meget kort varsel, at indføre nye skatter eller forhøje de eksisterende. Der kan derfor forekomme ændringer mellem bestillingstidspunktet og afrejsen til/fra en specifik destination.

Check-in-tid i lufthavne

Check-in ved rejser i Europa skal generelt være afsluttet minimum 1 time før flyafgang (vi anbefaler senest 1,5 timer inden flyafgang – senest 2 timer ved oversøiske flyvninger).

På grund af øgede sikkerhedscheck i alle lufthavne kan tiderne af og til være væsentligt længere, og det er op til de enkelte lufthavne og/eller flyselskaber at bestemme check-in-tid. Vær altid i lufthavnen i god tid, så du ikke kommer for sent til flyet. Der er ofte lange køer, både ved check-in pultene og ved efterfølgende pas- og sikkerhedskontroller.

Du er personligt ansvarlig for at gøre opmærksom på dig selv i check-in-køen, hvis du kan konstatere, at du ikke kan få foretaget check-in rettidigt og for at møde rettidigt op ved den korrekte gate.

Reglerne kan ændres med kort varsel af luftfartsmyndighederne eller lufthavnsadministrationen. Vi anbefaler derfor altid allerede ved ankomst til en given lufthavn at forhøre sig om afgangsterminal og de aktuelle check-in-tider, så man kan tage højde for det i forhold til hjemrejsen. Vi anbefaler også, hvis muligt, undervejs at bruge www.checkmytrip.com for at kontrollere sin næste flyafgang.

Værneting og lovvalg

Ethvert krav mod Vindrose Rejser skal afgøres efter dansk ret. Klager eller søgsmål der ikke kan afgøres af Pakkerejse Ankenævnet, skal afgøres ved Sø- og Handelsretten. Processproget vil altid være dansk.

Forbehold

Der tages forbehold for trykfejl og ændringer. Kendte ændringer vil blive oplyst ved bestilling. Hvor prisen er oplyst i fremmed valuta, gør vi opmærksom på, at omregningskursen til danske kroner er bankkursen på faktureringstidspunktet med et kurstillæg på 2-3%.

Alder ved reservation

Bestiller af rejsen hos Vindrose Rejser skal være myndig på reservationstidspunktet, og er der børn med på rejsen, så er det alderen på hjemrejsedagen, som skal indsættes ved bestilling af reservationen, såfremt det ikke er fødselsdato, som skal indsættes. Aldersgrænsen for spædbørn er 0-1,99 år (altså op til 2 år). Øvrige børns aldersgrænse (særligt på flyrejser) er som oftest fra 2-11,99 op (altså op til 12 år).

Fortrydelsesret

Der ydes ingen fortrydelsesret på Vindrose Rejsers produkter. Ifølge e-handelsloven er der normalt 14-dages fortrydelsesret ved handel via Internettet. Dette gælder dog ikke for indkvartering og transport jfr. Forbrugeraftaleloven § 9, stk. 2 og § 17, stk. 2. Det anbefales derfor, at den rejsende hurtigst muligt tager skriftlig kontakt til rejsebureauet, såfremt det måtte blive nødvendigt at annullere en allerede bestilt rejse.

Vilkår vedr. deals eller tilbud, med flyrejse eller krydstogt, købt hos vores samarbejdspartnere (gælder også vores særtilbud)

Ved køb af deals eller tilbud med flyrejser eller krydstogt hos vores samarbejdspartnere, såsom Take Offer, SPOTdeal, Sweetdeal eller lignende, er det ikke muligt at fortryde eller annullere købet efter bestilling er bekræftet. Det er heller ikke muligt at få købet refunderet. Ændring af rejsedato betragtes og behandles i enhver henseende som afbestilling og en ny bestilling med derved påløbne udgifter.

Persondatapolitik

For at du kan indgå en aftale om køb af ophold hos Vindrose Rejser, skal du lade dig registrere med følgende personlige oplysninger (vi henviser også til vores privatlivspolitik):

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • medrejsende børns alder

Vi benytter kun de registrerede oplysninger i forbindelse med bestilling af opholdet hos vores samarbejdspartnere og til afsendelse af rejsedokumenter. Personoplysningerne registreres hos Vindrose Rejser og opbevares til internt statistisk brug (ca. 5 år).

Når vi indsamler personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger der indsamles og hvorfor. Det er kun medarbejdere hos Vindrose Rejser der har adgang til de oplysninger, der registreres om dig. Vi opbevarer eller transmitterer ikke kundeoplysninger i krypteret form. Oplysninger afgivet til Vindrose Rejser videregives eller sælges på ingen måde til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme data.

Din ret til indsigt og indsigelse

Som registreret kunde hos Vindrose Rejser, har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til at få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registreret om dig. Disse rettigheder har du i henhold til persondataloven. Ønsker du at gøre indsigelser eller blot at få indsigt i de registrerede oplysninger, bedes du kontakte os på mail@vindroserejser.dk og din henvendelse vil herefter blive besvaret hurtigst muligt.

Bemærk: Skal du bestille en pakkerejse hvor der indgår fly, ophold og evt. billeje, finder du betingelser for under ”Betingelser ved køb af pakkerejse med Vindrose Rejser”.

Aftalens indgåelse

Booking af et ophold på hjemmesiden kan ske ved telefonisk eller skriftlig henvendelse. Bookingen, og dermed oplysningerne og vilkårene på hjemmesiden, er først bindende for.

Ved bestilling forudsættes kunden at have bekræftet, at han har accepteret de skriftligt meddelte og/eller på hjemmesiden oplyste vilkår for opholdet. Kunden er forpligtet til ved bestilling at oplyse navn, adresse, telefonnummer, antal rejsedeltagere og om muligt e-mailadresse. Kunden er ydermere inden/ved bestillingen forpligtet til at oplyse eventuelle personlige forhold for kunden eller andre rejsende, som kræver speciel hensyntagen i forbindelse med lejemålet (her tænkes på handicap, allergier eller deslige).

Kundens særlige ønsker

Særaftaler baseret på kundens særlige ønsker skal, for at have gyldighed, fremgå af bekræftelsen eller skal på anden måde kunne dokumenteres. Under normale omstændigheder og generel praksis forholder det sig således, at ønsker (der er angivet enten før eller efter en reservation er foretaget) ikke kan garanteres, men hotellerne/ferieboligerne vil gøre, hvad de kan, for at opfylde dem.

Opholdets pris

Prisen omfatter samtlige i programmet eller aftalen nævnte ydelser samt alle obligatoriske skatter, afgifter mv. Dog skal evt. lokal turistskat betales direkte til ferieboligen/hotellet.

Såfremt depositum er en mulighed ved bestillingen (ved refunderbare ophold) udgør denne ca. 20% af den samlede pris på det bestilte, dog minimum kr. 800,- pr. uge pr. bestilt feriebolig eller pr. hotelværelse. Depositum skal betales samtidig med bestilling. Bemærk, at er der tale om et ophold som ikke er refunderbart, skal hele den samlet pris indbetales ved bestilling.

Opholdets pris omfatter – hvor intet andet er anført – udelukkende indkvartering i hotelværelse/lejlighed samt. evt. forplejning i henhold til beskrivelsen på hjemmesiden.

Oplysninger om krav til pas, visum eller vaccinationer kan Vindrose Rejser henvise til det pågældende lands ambassade eller konsulat samt Statens Seruminstitut. Udenlandske statsborgere anbefales at kontakte respektive ambassader, hvor de kan få information om, hvilke krav, der stilles til deres lands statsborgere.

Vindrose Rejser kan under ingen omstændigheder drages til ansvar for mulige omkostninger i forbindelse med at kunden undlader at undersøge krav til visum og vaccination. Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikring o. lign. er ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse forhold påhviler den rejsende selv.

Særlige hotelfaciliteter så som adgang til tennisbane, minigolf o. lign. er sædvanligvis ikke inkluderet i opholdets pris, ligesom det på visse hoteller må påregnes, at der opkræves leje for liggestole, parasoller m.v. Og generelt kan faciliteterne være sæsonåbnede, hvorfor du skal kontakte Vindrose Rejser inden din bestilling, såfremt der er en facilitet på stedet, som du ønsker sæsoninformationer om.

Der gælder særlige regler for opnåelse af rabatter (børnerabatter, grupperabatter, opredningsrabatter etc.). Disse fremgår af prislisten eller oplyses hos Vindrose Rejser på forespørgsel.

Betaling

Betaling af opholdet med fradrag af evt. tidligere indbetalt depositum skal være Vindrose Rejser i hænde inden for de i bekræftelsen angivne frister. Overtrædelse af betalingsfristerne berettiger Vindrose Rejser til at annullere bestillingen.

Opholdets pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, priser, afgifter og valutakurser. Vindrose Rejser forbeholder sig derfor ret til inden afrejsetidspunktet at foretage sådanne prisforhøjelser som er forårsaget af ændringer i brændstofpriser, ændringer i skatter, afgifter og gebyrer samt ændringer i valutakurser.

Hvis prisen forhøjes mere end 10%, er kunden berettiget til at annullere opholdet og få indbetalte beløb fuldt refunderet. Det er dog en betingelse, at annulleringen meddeles Vindrose Rejser umiddelbart efter, at kunden er blevet underrettet om prisforhøjelsen. Dersom skatter eller afgifter m.v., som pålægges Vindrose Rejser direkte, og som er indregnet i opholdets pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden opholdets start, er Vindrose Rejser forpligtet til at godtgøre kunden det sparede beløb, såfremt det overstiger kr. 100,-.

Kunden skal underrettes om eventuelle prisændringer snarest muligt og senest 20 dage før opholdets start ved skriftlig meddelelse til den ved indtegningen eller senere af den rejsende oplyste adresse.

Indkvartering

Værelserne eller ferielejligheden kan forventes at være til rådighed senest kl. 17.00 på ankomstdagen, men er oftest klar tidligere. Man bedes forlade værelset eller lejligheden inden kl. 10.00 på afrejsedagen, hvis ikke andet står nævnt. I yderst sjældne tilfælde er værelserne dog først klar omkring aftenstid. På hoteller/villaer/ferielejligheder kan der forekomme uensartede værelser, hvilket ikke berettiger til refusion.

Ved overbooking eller uforudsete problemer i forbindelse med indkvarteringen kan Vindrose Rejser flytte gæster til andre hoteller/lejligheder med samme standard eller bedre uden form for yderligere kompensation.

Forplejning

Såfremt det af ”prisen inkluderer” ved bestillingen fremgår, at opholdet inkluderer hel eller delvis pension, betyder det følgende:

  • Helpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med frokost på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Halvpension: Starter med aftensmad på ankomstdagen, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Morgenmad: Starter med morgenmad på opholdets anden dag, og slutter med morgenmad på afrejsedagen fra indkvarteringen.
  • Kun værelse: Måltider er enten ikke mulige på indkvarteringsstedet eller ikke inkluderet i prisen.

Rengøring og slutrengøring i ferielejligheder

I ferielejligheder kan det ikke forventes, at der er daglig rengøring (samt skift af håndklæder, sengelinned m.m.). Det være sig oftest hver 3. eller 4. dag, men det afhænger af det enkelte sted, som vil fremgå af beskrivelsen på hjemmesiden. Der kan oftest bestilles og betales for ekstra rengøring og skift af håndklæder/sengelinned under opholdet ved henvendelse i receptionen.

Slutrengøring i ferielejligheder vil i flere tilfælde være obligatorisk og skal betales direkte på stedet. Dette vil fremgå i beskrivelsen på hjemmesiden, og er dermed et ekstra tillæg, som enten fremgår på bookingbekræftelsen eller som betales direkte på stedet. Kontakt Vindrose Rejser inden din bestilling, hvis du har spørgsmål til rengøring under ferien.

Afbestilling af ophold – Almindelige afbestillingsregler

Hos Vindrose Rejser tilstræber vi at give vores kunder de bedst mulige vilkår på alle områder, også når det gælder afbestillinger og ændringer. Vi opkræver således intet gebyr, hvis et ophold bliver afbestilt eller ændret før de angivne deadlines på din bookingbekræftelse (annulleringsfrist). Se detaljer på din bookingbekræftelse.

Bemærk, at der ved grupperejser (fra 10 personer og opad) kan gælde særlige annulleringsbetingelser, som afviger fra de normale afbestillingsregler. Du er velkommen til at spørge Vindrose Rejser, inden du foretager en gruppebestilling.

Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger m.v.

Kunden kan afbestille sit ferieophold, hvis der inden for et tidsrum af 14 dage før opholdets påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller andre hermed ligestillede begivenheder.

Hvorvidt kunden kan gøre krav på denne ansvarsfri afbestillingsret afhænger af en samlet vurdering af forholdene på afbestillingstidspunktet, eksempelvis på om Udenrigsministeriet, sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder fraråder at man gennemfører et ophold på det pågældende rejsemål.

Afbestillingsretten gælder ikke hvis kunden ved aftalens indgåelse kendte til den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindeligt kendt. Er ovenstående vilkår for ansvarsfri afbestilling ikke opfyldt og ønsker kunden alligevel at afbestille træder Vindrose Rejsers almindelige afbestillingsregler i kraft.

Afbestilling på grund af sygdom m.m.:

Vindrose Rejser skal ved aftalens indgåelse informere kunden om mulighederne og vilkårene for at tegne en afbestillingsforsikring, der dækker omkostningerne i tilfælde af at kunden på grund af akut sygdom m.v. ikke kan gennemføre opholdet som planlagt.

Afbestillingsforsikringen dækker iflg. den enkelte afbestillingsforsikringsudbyders vilkår og kunden skal gøre sine krav vedr. refusion af udgifter gældende over for Vindrose Rejser via sit forsikringsselskab. Kunden er forpligtet til straks eller snarest muligt efter at det dækningsberettigede forhold er opstået at foretage afbestilling til Vindrose Rejser.

Ændringer/aflysning fra Vindrose Rejsers side inden opholdets start

Såfremt Vindrose Rejser inden afrejse aflyser opholdet, skal kunden hurtigst muligt informeres herom. Det samme gælder, hvis det inden opholdets start viser sig, at Vindrose Rejser ikke vil kunne gennemføre opholdet som aftalt, eksempelvis ved at man ikke vil kunne levere de aftalte ydelser eller, at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt. Dette gælder dog ikke for ændringer eller uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige.

Samtidig med at Vindrose Rejser informerer kunden om aflysningen eller ændringen, skal kunden informeres om hvilke beføjelser, han har, og hvordan kunden i øvrigt skal forholde sig. Såfremt ændringen medfører, at opholdets økonomiske værdi falder, har kunden ret til at modtage et nedslag i prisen, som svarer til værdiforringelsen.

I tilfælde af at Vindrose Rejser aflyser opholdet, uden at det skyldes den rejsendes egne forhold, har kunden ret til at opsige opholdsaftalen og få tilbagebetalt samtlige indbetalte beløb. Kunden kan også vælge i stedet at opholde sig i anden bolig efter eget valg, såfremt Vindrose Rejser uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette. Dette gælder også, såfremt det med sikkerhed kan forudses, at opholdet vil blive misligholdt af Vindrose Rejser.

Såfremt kunden vælger at opholde sig i en lejlighed/hotel til en højere pris, skal kunden betale prisforskellen. Vælger kunden at opholde sig i en lejlighed/hotel til lavere pris, skal arrangøren tilbagebetale prisforskellen.

Lider kunden økonomisk tab som følge af Vindrose Rejsers ændringer eller som følge af opholdets aflysning, har kunden krav på erstatning i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler, medmindre aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes:

  1. Kundens egne forhold.
  2. En uvedkommende tredjemand eller udefra kommende omstændigheder (force majeure) som ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved aftalens indgåelse, eller være undgået eller af Vindrose Rejser eller nogen, Vindrose Rejser er ansvarlig for.

Kunderne har endvidere krav på erstatning, hvis Vindrose Rejser har garanteret (tilsikret) visse egenskaber ved opholdet, og disse ikke vil kunne leveres.

Vil kunden gøre krav gældende, skal kunden give Vindrose Rejser meddelelse herom inden 7 dage efter at kunden har fået oplysning om ændringen eller aflysningen. Gør kunden ikke dette, bortfalder retten til at gøre krav gældende.

Ændringer/aflysninger fra kundens side inden opholdets start

Dersom kunden efter betaling af depositum og/eller opholdets fulde pris ønsker foretaget ændringer med hensyn til opholdets varighed, feriebolig, rejsedeltagere, etc. gælder følgende regler:

  • Bemærk at flere ophold ved bestillingen fremgår som ”Ikke refunderbare” og disse bestillinger er oftest prismæssigt billigere sammenlignet med ophold, der har mulighed for annullering, men disse ”ikke refunderbare” ophold kan derimod hverken ændres eller annulleres, så snart bestillingen er foretaget.
  • Ændringer af hotel/feriebolig, periode, varighed eller antal deltagere, som meddeles Vindrose Rejser og bekræftes af samme senere end det tidspunkt, hvorefter der ifølge annulleringsbetingelserne for ferieboligen/hotellet er forudset et helt eller delvist tab af det indbetalte, behandles af Vindrose Rejser ifølge reglerne for afbestilling (jfr. nedenfor).

Når du via Vindrose Rejser køber ophold i en feriebolig eller et hotel, er der ingen fortrydelsesret efter forbrugeraftalelovens § 17, stk. 2.

Vindrose Rejsers pligter og ansvar efter opholdets start

Vindrose Rejser er forpligtet til at gennemføre opholdet i overensstemmelse med hjemmesiden og opholdsaftalen. Arrangørens forpligtelse gælder alle ydelser, som indgår i aftalen, også de, som leveres af andre end Vindrose Rejser. Oplysninger på Vindrose Rejser’ hjemmeside er bindende for Vindrose Rejser. Oplysningerne på hjemmesiden kan dog ændres inden opholdsaftalen indgås og såfremt kunden inden opholdsaftalens indgåelse tydeligt informeres om ændringerne.

Såfremt der mellem Vindrose Rejser og kunden er truffet særlige aftaler, som afviger fra de på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i det omfang, de er angivet på opholdsbeviset eller på anden måde klart kan dokumenteres.

Der foreligger en mangel ved opholdet, hvis kunden ikke modtager de ydelser, som gennem hjemmesiden, annoncer eller særlige aftaler med Vindrose Rejser er angivet på opholdsbeviset, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte eller tilsikrede. Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det anses heller ikke for en mangel ved opholdet, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes kundens egen forsømmelse, ikke begrunder mangler ved opholdet.

Er ferieboligen mangelfuld, har Vindrose Rejser ret og pligt til at søge en påberåbt mangel afhjulpet hurtigst muligt, medmindre dette vil påføre Vindrose Rejser uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe. Kan afhjælpning ikke kræves jfr. ovenfor, eller afhjælper Vindrose Rejser ikke manglen inden rimelig tid, har kunden eventuelle krav på forholdsmæssigt afslag i opholdets pris.

Tilbyder Vindrose Rejser at afhjælpe en mangel, kan kunden ikke kræve forholdsmæssigt afslag eller hæve aftalen, såfremt afhjælpningen sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for kunden.

Kan en betydelig del af de aftalte ydelser ikke leveres, eller er ferieboligen i øvrigt behæftet med mangler, som medfører, at det skriftligt aftalte formål med opholdet er væsentligt forfejlet, kan kunden hæve aftalen. Kunden skal i så fald omgående underrette Vindrose Rejser pr. telefon og/eller e-mail herom.

Hæver kunden aftalen, skal Vindrose Rejser tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Forbrugeren gøres opmærksom på, at denne kan blive fradraget en del af tjenesteydelsen svarende til forbruget. Det vil dog altid være en konkret vurdering.

Lider kunden økonomisk tab som følge af, at opholdet er mangelfuldt, har kunden krav på erstatning fra Vindrose Rejser, med mindre manglen skyldes en uvedkommende tredjemand og ikke med passende omhyggelighed kunne være forudset ved aftalens indgåelse eller være undgået eller afbødet af Vindrose Rejser eller nogen, Vindrose Rejser er ansvarlig for.

Vindrose Rejser er heller ikke ansvarlig, såfremt aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som Vindrose Rejser eller nogen, Vindrose Rejser er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

Erstatning for personskade er begrænset i overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner.

Vindrose Rejser yder ingen erstatning for ulemper grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition, ligesom der ikke ydes erstatning, hvis swimmingpools og lignende faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparations- eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver Vindrose Rejser sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes på ferieboligernes og andre portalers hjemmeside og anden materiale af beskrivelse.

Kunden er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. Vindrose Rejser er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer fra boligens deponeringsbokse eller lignende. Vindrose Rejser kan ikke gøres ansvarlig for oplysninger vedrørende transporttider og -priser. Ovenstående gælder med mindre andet følger af dansk rets almindelige regler.

Kundens pligter og ansvar

Kunden er forpligtet til at følge de anvisninger for opholdets gennemførelse, som Vindrose Rejser eller dennes repræsentant m.fl. fastsætter. Kunden skal respektere de ordensbestemmelser, som fastsættes med hensyn til ferieboligens regler for ophold m.v. grov eller gentagen overtrædelse heraf kan medføre bortvisning fra feriebolig, således at videre ophold må foretages på kundens egen foranledning og for egen regning.

Kunden er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler for skader, han/hun forvolder på ejendele, som tilhører andre kunder, Vindrose Rejser, ferieboligejeren, hotel m.v.

Kunden er ansvarlig for at have gyldigt pas, visum og eventuelle vaccinationer.

Det påhviler kunden selv at afholde alle evt. udgifter, som skyldes mangler i ovennævnte formaliteter.

Kunden er ligeledes ansvarlig for eventuelle følger af sygdom, ulykkestilfælde o. lign. under opholdet, og det påhviler kunden selv at afholde udgifter til lægehjælp, hospitalsophold, særlig hjemtransport m.v. Det anbefales derfor at kunden selv undersøger behovet for en evt. rejseforsikring.

Vindrose Rejser er ligeledes uden ansvar over for kunder, der selv har sørget for transport til lufthavn ved hjemtransport og ikke når rettidigt check-in.

Kunden bærer selv ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- eller bustransport. Det bemærkes, at der er særlige regler for gravide i den sidste del af graviditeten (8. og 9. måned).

Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af opholdet, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet. Ovenstående gælder med mindre andet følger af dansk rets almindelige regler.

Pas, visum og vaccinationer

Den rejsende har selv ansvaret for at have gyldigt pas, visum og eventuelle vaccinationer, og Vindrose Rejser tager ikke ansvar for manglende, ukorrekte eller mangelfulde oplysninger opgivet af den rejsende. Oplysninger fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade/konsulat, Udenrigsministeriet og hos Seruminstituttet.

Den rejsende skal være i besiddelse af et gyldigt pas med minimum seks måneders gyldighed (ved rejsens afslutning). Herudover er det også den rejsendes eget ansvar at have de nødvendige dokumenter, hvilket også omfatter visum og bevis for påkrævede vaccinationer (gælder særligt rejser uden for EU).

Rejsende med udenlandsk statsborgerskab og danskere med fremmedpas skal kontakte den respektive ambassade/konsulat og/eller Seruminstituttet inden bestilling af rejsen hos Vindrose Rejser.

Eventuelle udgifter til pas, visum og vaccinationer er uden for Vindrose Rejsers ansvar. 

Reklamationer og klager

Alle kunder har ret til at reklamere over ydelser købt hos Vindrose Rejser. Eventuelle reklamationer skal gøres gældende over for ferieboligejeren eller Vindrose Rejser omgående, efter at kunden har opdaget manglen med henblik på afhjælpning på stedet. Ved reklamationer er det mest hensigtsmæssigt at ringe til Vindrose Rejser (kontaktoplysninger fremgår på din bookingbekræftelse) eller at henvende sig personligt i receptionen, og uden for almindelig kontortid skal der sendes en e-mail til mail@vindroserejser.dk, og du vil snarest blive kontaktet – Se vores åbningstider her.

Reklamationer efter hjemkomst sendes pr. e-mail til mail@vindroserejser.dk. Undladelse heraf kan medføre tab af retten til senere at kræve erstatning. Dette gælder dog ikke, hvis Vindrose Rejser har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt kravet skyldes skade på kundens person.

Der foreligger en mangel ved opholdet, hvis kunden ikke modtager de ydelser, som gennem hjemmesiden, annoncer eller særlige aftaler med Vindrose Rejser er angivet på opholdsbeviset, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte eller tilsikrede. Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det anses heller ikke for en mangel ved opholdet, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes kundens egen forsømmelse, ikke begrunder mangler ved opholdet.

Er hotellet/ferieboligen mangelfuld, har Vindrose Rejser ret og pligt til at søge en påberåbt mangel afhjulpet hurtigst muligt, medmindre dette vil påføre Vindrose Rejser uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe. Kan afhjælpning ikke kræves jfr. ovenfor, eller afhjælper Vindrose Rejser ikke manglen inden rimelig tid, har kunden eventuelle krav på forholdsmæssigt afslag i opholdets pris.

Tilbyder Vindrose Rejser at afhjælpe en mangel, kan kunden ikke kræve forholdsmæssigt afslag eller hæve aftalen, såfremt afhjælpningen sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for kunden. Hæver kunden aftalen, skal Vindrose Rejser tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Forbrugeren gøres opmærksom på, at denne kan blive fradraget en del af tjenesteydelsen svarende til forbruget. Det vil dog altid være en konkret vurdering.

Lider kunden økonomisk tab som følge af, at opholdet er mangelfuldt, har kunden krav på erstatning fra Vindrose Rejser, med mindre manglen skyldes en uvedkommende tredjemand og ikke med passende omhyggelighed kunne være forudset ved aftalens indgåelse eller være undgået eller afbødet af Vindrose Rejser eller nogen, Vindrose Rejser er ansvarlig for.

Vindrose Rejser er heller ikke ansvarlig, såfremt aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som Vindrose Rejser eller nogen, Vindrose Rejser er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

Erstatning for personskade er begrænset i overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner.

Vindrose Rejser yder ingen erstatning for ulemper grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition, ligesom der ikke ydes erstatning, hvis swimmingpools og lignende faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparations- eller vedligeholdelsesarbejder.

Efterlysning af glemte sager må ske omgående efter hjemkomsten, og såfremt Vindrose Rejser skal være behjælpelig, vil der blive pålagt kunden et evt. forsendelsesgebyr som betales.

Vilkår vedr. deals eller tilbud købt hos vores samarbejdspartnere (gælder også vores særtilbud)

Ved køb af deals eller tilbud hos vores samarbejdspartnere, henvises der til deres handelsbetingelser. Ved ændring af afgang eller rejsedato på bekræftede rejser eller ophold pålægges der et ændringsgebyr på 250 kr. pr. bestilling.

Ved afbestilling af deals eller tilbud, som kun inkluderer hotelophold, er det muligt at afbestille og få udstedt et tilgodebevis indtil 7 dage før afrejse. Sker afbestilling indenfor 7 dage før ankomst, skal vi undersøge med hotellet hvordan mulighederne foreligger.

Persondatapolitik

For at du kan indgå en aftale om køb af ophold hos Vindrose Rejser, skal du lade dig registrere med følgende personlige oplysninger (vi henviser også til vores privatlivspolitik):

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • medrejsende børns alder

Vi benytter kun de registrerede oplysninger i forbindelse med bestilling af opholdet hos vores samarbejdspartnere og til afsendelse af rejsedokumenter. Personoplysningerne registreres hos Vindrose Rejser og opbevares til internt statistisk brug (ca. 5 år).

Når vi indsamler personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger der indsamles og hvorfor. Det er kun medarbejdere hos Vindrose Rejser der har adgang til de oplysninger, der registreres om dig. Vi opbevarer eller transmitterer ikke kundeoplysninger i krypteret form. Oplysninger afgivet til Vindrose Rejser videregives eller sælges på ingen måde til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme data.

Din ret til indsigt og indsigelse

Som registreret kunde hos Vindrose Rejser, har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til at få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registreret om dig. Disse rettigheder har du i henhold til persondataloven. Ønsker du at gøre indsigelser eller blot at få indsigt i de registrerede oplysninger, bedes du kontakte os på mail@vindroserejser.dk og din henvendelse vil herefter blive besvaret hurtigst muligt.