Firenze var engang en af verdens stormagter, med den kendte Medici familie som front for et handelsimperium, og byen var et økonomisk centrum som hele Europa så op til. I første halvdel af 1300-tallet var Firenze en af verdens største byer; i Europa var kun Paris større.

Men det var ikke kun penge, som Firenze var rig på. Velstanden kom også til udtryk i en så stor og alsidig kunst, som verden sjældent har set før eller siden. Med kunstnere som Boccaccio, Dante, Giotto, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Botticelli og Brunelleschi fra Middelalderen til Renæssancen kan man blot konstatere at en meget stor del af den vestlige verdens mest fremtrædende kunstnere, videnskabsfolk og arkitekter stammer fra eller er blevet udlært i Firenze.

Skønt mange kunstværker siden har forladt byen for at pryde museer og private samlinger i hele verden, rummer Firenze stadig så megen kunst og så mange smukke bygninger, at der er nok til adskillige ferier: Ponte Vecchio, Palazzo Vecchio, Piazza della Signoria, Uffizierne, kirkerne Santa Maria Novella og Santa Croce, Palazzo Pitti med dets udstillinger, domkirken med Brunelleschis kuppel og Giottos klokketårn.

Firenze er for dem, der sætter pris på renæssancens kunst og arkitektur, samt gode vine og god mad.

Piazza della Signorina og Palazzo Vechhio

Den unge kvindes plads og det gamle palads er et af de mest besøgte steder i Firenze. Beliggenheden er lige i den centrale del af det historiske centrum, så det er ikke svært at finde. Flere skulpturer og seværdigheder er at finde på selve pladsen. Pladsen har været et samlingspunkt samt politisk centrum i det meste af byens historie. Klart en af de seværdigheder i Firenze, som bare skal ses.

 Uffizi galleriet – En af Firenzes største attraktioner

Der findes ikke et bedre sted i verden end Uffizi galleriet i Firenze, hvis du vil forstå, hvad der skete med billedkunsten under renæssancen. Medici-familien, der styrede Firenze gennem 300 år, samlede de mange kunstværker, og nogle få af dem udstilles på øverste etage af storhertug Cosimo 1.s administrationskontorer (heraf navnet Uffizi, der betyder kontor) fra 1565. Malerierne er hængt op kronologisk, og på den måde kan du se den totale forvandling, der skete fra middelalderens todimensionelle, dydige Jomfru Maria med Jesus-barnet til renæssancens tredimensionelle, nøgne Venus med gyldne lokker. Renæssancen var en genopdagelse af antikkens værdier og humanisme med et nyt syn på det enkelte menneskes værdi og evner.

Ponte Vecchio – Broen i Firenze

Guldsmedenes små baglokaler hænger faretruende ud over Arno-floden og gør Den gamle Bro til en af de mest maleriske broer i Firenze og resten af verden. Den blev bygget i 1345 og var oprindelig hjemsted for slagtere, der meget bekvemt kunne hælde deres affald i floden. Men da den 800 m lange Vasari-korridor blev bygget hen over broen, så storhertugen kunne gå tørskoet og uforstyrret fra sin bolig i Pitti-paladset til arbejdspladsen i Uffizi, blev slagterne udskiftet med guldsmede.

Boboli haven og Palazzo Pitti – Firenzes åndehul

Et åndehul i byen. Friseret natur med cypresalléer, fontæner, orangeri, grotter, rosenhave og mange overraskende skulpturer. Hele herligheden gemmer sig bag det store Palazzo Pitti, hvor det fremragende Palatina galleri giver et indtryk af hertugernes overdådige gemakker, hvor der hænger malerier af kunstnere som Rafael, Tizian, Van Dyck og Rubens . I modsætning til Uffizi galleriet, hvor malerierne er ophængt kronologisk, kan man her se malerierne i tykke guldrammer ophængt, som herskabet ønskede det.

Michelangelo pladsen – En af de bedste udsigter i Firenze

Udsigten fra Michelangelopladsen er eftertragtet. Herfra har du især ved solopgang og solnedgang et eventyrligt kig ud over Firenzes kupler, tårne og bakker, der gennemskæres af Arno-floden. Michelangelo pladsen i sig selv er ikke så interessant, men turen derop kan gøres til en dejlig gåtur. Fra Den gamle Bro er det værd at gå ad den stejle gade Via Costa San Giorgio til det gamle Belvedere-fort. Fra fortet følg resterne af den gamle bymur til byporten San Miniato. Her kommer endnu en opstigning til Michelangelo pladsen.

Basilica di Santa Croce – Samtaler med de døde i Firenze

Piazzaen foran Santa Croce-kirken ligner en kampzone med sårede krigere efter finalen i de historiske renæssance-fodboldkampe i juni måned. Spillet minder mere om rugby og boksning end fodbold, men inde i franciskanernes største kirke i Italien, Santa Croce, er der næppe nogen, der vender sig i gravene. Galilei, Michelangelo, Macchiavelli og Dante kunne fortælle langt værre historier om vold og kynisk magtmisbrug hos fyrster, feltherrer og paver. Kirken byder på et møde med mange af Toscanas største genier, hvor man kan føre samtaler med de døde. Vores egen H. C. Andersen fik tilsyneladende høj puls ved synet af de næsten nøgne kvinder på et maleri af Bronzino, men det lykkedes Andersen at fokusere på de glade børn, som han fortæller om i Metalsvinet.

Indlæser...

Regioner i Firenze

Billeder

Ingen galleri billeder til denne rejse.